Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Help! Ben ik een spoedgeval?

Deze vraag kunt u vaak zelf makkelijk beantwoorden.
Hieronder een kleine samenvatting van zaken die wel of juist geen spoed zijn.

Wel spoed:

• Tanden uit de mond,
  • directe abcessen,
  • kaakfractuur

Geen spoed:

• Algemene pijnklacht die al langer aanwezig is,
  • Stukje van tand afgebroken

Kijk op onze pagina Spoed! voor de juiste telefoonnummers.

Hoe belangrijk is het dat kinderen hun (melk)tanden poetsen?

Poetsen is heel belangrijk!

Door te poetsen leren kinderen dat poetsen goed is om het gebit te onderhouden. Daar hebben ze later veel plezier van.

• Geef zelf het goede voorbeeld. Poets twee keer per dag.
  • Maak tandenpoetsen zo leuk mogelijk. Lukt het in het begin niet? Maak er dan geen punt van, maar probeer het later opnieuw.
  • Niet alle kinderen vinden poetsen prettig. U kunt er een spelletje van maken. Laat uw zoon of dochter eerst uw tanden poetsen. Daarna mag u uw kind ‘poetsen’.
  • Maak tandenpoetsen aantrekkelijker. Laat uw kind bijvoorbeeld zelf een tandenborstel uitkiezen of laat het zelf de tandpasta op de borstel doen.
  • Tijdens het poetsen kunt u een verhaaltje vertellen, een liedje zingen of muziek aanzetten. Kies iets dat twee minuten duurt!
  • Let op dat u kinderen tijdens het poetsen geen pijn doet. Het lipbandje onder de bovenlip en het deel van de kaak achter in de mond zijn bijvoorbeeld erg gevoelig.
  • Tijdens het doorbreken van tanden en bij het wisselen zijn er gevoelige plekjes in de kindermond. Wees voorzichtig, maar blijf poetsen.
  • Poets niet uitsluitend met een elektrische tandenborstel. Dan leert uw kind niet om ‘gewoon’ te poetsen. Wat als ze gaan logeren en de elektrische tandenborstel gaat niet mee? Poetsen met een gewone tandenborstel is bovendien goed voor de motoriek. Poets dus bijvoorbeeld één keer per dag ‘gewoon’ en één keer per dag elektrisch. Napoetsen kunt u zowel met de elektrische als de handtandenborstel doen.
  • Met plakverklikkers kunt u controleren of de tanden en kiezen goed zijn gepoetst. Ze zijn te koop bij de drogist.

Vragen over behandelingen

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling, ook wel zenuwbehandeling of endodontische behandeling genoemd, is een behandeling die in principe onder verdoving wordt uitgevoerd. Vaak wordt het dus pijnloos uitgevoerd.

Soms is, bij een acute ontsteking of abces (dikke wang), het niet mogelijk om volledig pijnloos te werken. Een wortelkanaalbehandeling kan om verschillende redenen door de tandarts uitgevoerd worden. Herkenbaar is de situatie waarbij het levende deel van een tand/kies (de pulpa) ontstoken is en kiespijn veroorzaakt. Door een wortelkanaalbehandeling te starten en het pulpaweefsel met daarin de zenuwvezels te verwijderen, kan de tandarts iemand snel van de kiespijn af helpen.

Wanneer kan ik verdoofd worden?

In principe is het mogelijk om bij elke behandeling om een verdoving te vragen.

Vragen over de praktijk

Waar zit Tandartspraktijk Roden?

Tandartspraktijk Roden is gevestigd aan de Entinge 4 in Roden.

Kijk op de locatie-pagina voor een kaartje en meer informatie over hoe daar te komen.

Ik woon niet in Roden, kan ik me wel aanmelden als patiënt?

Geen probleem. Ook al woont u niet in Roden zelf dan kunt u zich gewoon als patiënt aanmelden. U kunt het inschrijf-formulier gebruiken om u aan te melden als patiënt bij onze praktijk.

Ik wil jullie bellen maar ik krijg een antwoord apparaat?

Heel incidenteel zal er kortstondig een antwoordapparaat aan staan omdat de balie assistente dan even moet helpen bij een patiënt behandeling.

Natuurlijk kunt u ook direct een afspraak maken via onze online agenda.

U kunt ook een verzoek doen om een afspraak in te plannen door het online formulier in te vullen.

Voor spoedgevallen kijkt u op de pagina Spoed!.
Bij minder spoedeisende zaken is het mogelijk om ons dan te mailen: info@tandartspraktijkroden.nl